Θεολογικό, ?ορτολογικό καί λειτουργικό σχόλιο στήν ?ορτή τ?ς Θείας ?νανθρωπήσεως.

?ωάννου Κανιολάκη, Θεολόγου,

Δ/ντο? 3ου Γυμνασίου Ρεθύμνου.

Α. ?ορτολογικά.  Προλογικό.

? ?κκλησ?α μας παρ?λληλα μ? τ?ν κ?κλο τ?ν κινητ?ν ?ορτ?ν πού ?χουν ?ς κ?ντρο τ? Π?σχα ?χει συνθ?σει κα? τ?ν κ?κλο τ?ν ?κιν?των ?ορτ?ν πο? ?χουν ?ς κ?ντρο τους τ? Χριστο?γεννα. Κα? ο? δυ? κ?κλοι συνθ?τουν τ?ν ?τ?σιο κ?κλο τ?ς λειτουργ?ας το? χρ?νου. Ο? κινητ?ς ?ορτ?ς ε?ναι κυρ?ως ο? ?ορτ?ς τ?ς ?σχατολογικ?ς ?ν?βασης το? κ?σμου κα? το? ?νθρ?που στ? θρ?νο το? Θεο?, ? ?ξοδος ?π? τ?ν κ?σμο το?το κα? ? ?ν?βαση στ? Βασιλεία το? Θεο?, ?στ?σο ο? ?κ?νητες ?ορτ?ς ?ορτ?ζουν τ?ν ε?σοδο, τ?ν ?ρχομ? τ?ς Βασιλε?ας το? Θεο? στ?ν κ?σμο πο? συντελ?σθηκε μ? τ?ν ?νανθρ?πηση το? Λ?γου το? Θεο?, το? Χριστο?.  ? ?κκλησ?α μας ζε? τ? μυστ?ρι? της, ?χι μον?χα σ?ν μι? πορε?α ?σχατολογικ?, πορε?α ?ξ?δου ?π? τ?ν κ?σμο α?τ?, ?λλ? ταυτ?χρονα κα? σ?ν χαρο?μενη β?ωση τ?ς Βασιλε?ας πο? ?δη ?λθε με τ? Χριστ?. Τ?ν Βασιλε?α το? Θεο?, δ?ν τ?ν προσμ?νουμε ?πλ?ς, ?λλ? ?δη τ? γευ?μαστε τήν παρουσία της, γιατ? μ?ς τ? χ?ρισε ? ?διος ? Χριστ?ς, ?π? τ?ν ?για κι?λας ?κε?νη ν?κτα τ?ς Γενν?σεως.

Στ? β?ση, λοιπόν, το? ?τ?σιου κ?κλου τ?ν ?κιν?των ?ορτ?ν βρ?σκεται ? ?ορτ? τ?ς ?νανθρωπ?σεως. Στ? συν?χεια μ? β?ση α?τ?ν σχηματ?ζεται ? ??ρτιος κ?κλος τ?ς ?νανθρωπ?σεως πο? ξεκιν?ει σαρ?ντα ?μ?ρες πρ?ν τ? Χριστο?γεννα κα? τελει?νει σαρ?ντα ?μ?ρες μετ?, ?κολουθ?ντας τ?ν κ?κλο τ?ν κινητ?ν ?ορτ?ν. Στ?ν ??ρτιο κ?κλο τ?ς ?νανθρωπ?σεως προστ?θενται κα? ο? δυ? μεγάλες ?ορτ?ς τ?ς Περιτομ?ς κα? τ?ς ?παπαντ?ς.

? ?ορτ? τ?ς Γενν?σεως το? Χριστο?, ?ποτελε? τ? κ?ντρο τ?ν ?κιν?των ?ορτ?ν τ?ς ?κκλησ?ας μας. ?στορικ?, μ?χρι τ? 4ο α?. τ? Χριστο?γεννα ?ορτ?ζονταν μαζ? μ? τ? Β?πτιση το? Κυρ?ου ?ς μ?α κοιν? ?ορτ? μ? τ? ?νομα ?πιφ?νεια. ? ?ν?γκη προσηλυτισμο? τ?ν ε?δωλολατρ?ν στ? χριστιανικ? π?στη, πο? ??ρταζαν στ?ς 25 Δεκεμβρ?ου τ?ν ?ορτ? το? ?λιου, συν?βαλλε κατ? πολ? στ? ν? διαχωρισθο?ν ο? ?ορτ?ς α?τ?ς. Στ?ς 25 Δεκεμβρ?ου δ?ν γενν?ται πι? ? φυσικ?ς ?λιος ?λλ? ? νοητ?ς ?λιος τ?ς δικαιοσ?νης, ? Χριστ?ς.

? λειτουργι? διαμ?ρφωση τ?ς ?ορτ?ς μοι?ζει μ? α?τ? το? Π?σχα πο? πολ? πρ?ν ε?χε καθιερωθε?. ?δη σαρ?ντα ?μ?ρες πρ?ν ?ρχ?ζει ? νηστε?α τ?ν Χριστουγ?ννων. Στ?ς ?ρθριν?ς ?κολουθ?ες ψ?λλονται ο? Καταβασ?ες τ?ς ?ορτ?ς. ? ?βδομ?δα πρ?ν τ? Χριστο?γεννα μοι?ζει ?πως μ? τ? Μεγ. ?βδομ?δα το? Π?σχα. Μ?ς τ? βεβα?νουν α?τ? ο? ?κολουθ?ες τ?ν Μεγ. ?ρ?ν καθ?ς κα? τ?ς ?σπεριν?ς Θε?ας Λειτουργ?ας  το? Μεγ. Βασιλε?ου, κατ? τ? πρ?τυπο τ?ς Μεγ. Παρασκευ?ς κα? το? Μεγ. Σαββ?ου. Πρ?ν τ? Χριστο?γεννα ?π?ρχουν κα? δυ? Κυριακ?ς προε?ρτιες.  ? Κυριακ? τ?ν Προπατ?ρων κα? ? Κυριακ? πρ?ν τ?ν Γ?ννηση.  ? λειτουργικ? μ?μηση το? Π?σχα συνεχ?ζεται κα? μετ? τ? Χριστο?γεννα. Γι? μι? ?βδομ?δα κυριαρχε? τ? μεθε?ρτιο στοιχε?ο. Τ?ν ?πομ?νη τ?ς ?ορτ?ς, ?ορτ?ζεται ? Σ?ναξη τ?ς Θετ?κου.  Τ?ν ?πομ?νη ?π?σης Κυριακ? πο? λ?γεται ?ορτ? μετ? τ? Γ?ννηση το? Χριστο? ?ορτ?ζεται ? μν?στωρ ?ωσ?φ, ? πρ?τος ?ψευδ?ς μ?ρτυρας τ?ς Γενν?σεως κατ? ? πρ?τυπο τ?ς Κυριακ?ς τ?ν Μυροφ?ρων. ?κτ? ?μ?ρες μετ? τ? Γ?ννηση ?ορτ?ζεται ? Περιτομ? το? Κυρ?ου γι? ν? ?πιβεβαιωθε? ?π?σημα ? ?λ?θεια τ?ς ?νανθρωπ?σεως κα? ν? διατρανωθε? ? ε?κονισμ?ς τ?ς ?γδ?ης ?μ?ρας πο? ε?ναι ? ?μ?ρα τ?ς Βασιλε?ας το? Θεο?, σ?μφωνα μ? τ?ν Κυριακ? το? Θωμ? μετ? τ? Π?σχα. ? ??ρτιος κ?κλος τ?ς ?νανθρωπ?σεως κλε?νει λειτουργικ? μ? τ?ν ?ορτ? τ?ς ?παπαντ?ς.

Τέλος, πρέπει νά σημειωθε?, π?ς στ?ν ?ρχα?α μας ?κκλησ?α ? ?ορτ? τ?ν Χριστουγέννων ?ποτ?λεσε γρ?γορα μιά βαπτισματικ? ?ορτ?. Δηλ. ?ξ α?τ?ας τ?ς α?ξησης τ?ν προσερχομ?νων στ? Β?πτσμα, καθιερ?θηκε τ? Β?πτισμα ν? τελε?ται ?χι μ?νο τ? Μ?γα Σ?ββατο ?λλ? κα? τ? Χριστο?γεννα. Το?το ?νισχ?σει ?κ?μα περισσ?τερο τ? γεγον?ς τ?ς λειτουργικ?ς μ?μησης τ?ς πασχ?λιας περι?δου ?π? τ?ν ??ρτιο κ?κλο τ?ς ?νανθρωπ?σεως.

Β. Τό  μυστήριο τ?ς ?νανθρωπήσεως. Θεολογικά.

?ταν διαμορφ?θηκε ? ?ορτ? τ?ς Χριστο? Γενν?σεως, α?τ? πο? ?πασχολο?σε τ?ν ?κκλησ?α, δ?ν ?ταν ? ?στορικός της προσδιορισμός ?λλ? κυρ?ως ? διατ?πωση κα? ? διακ?ρυξη τ?ς ?λ?θει?ς της. ? Χριστ?ς γι? τ?ν ?κκλησ?α μας ?ταν κα? ε?ναι ?  ?νανθρωπ?σας λ?γος το? Θεο?. ? ?διος ? Θε?ς πο? ?π? θεϊκ? σγκατ?βαση γ?νεται ?νθρωπος. ? π?στη α?τ? ?πειλε?ται ?π? τ?ν α?ρεση το? ?ρε?ου. Στ?ν Α? Ο?κουμενικ? Σ?νοδο τ?ς Νικαίας ? ?κκλησ?α ?π?σημα πι? διατυπ?νει τ?ν π?στη της γι? τ? Θε?τητα το? Χριστο?. ? ?ορτ? τ?ς Γενν?σεως γ?νεται πι? ? χαρο?μενη ?ορτ? πο? διακυρ?σσει τ? Μυστ?ριο τ?ς ?νανθρωπ?σεως, ε?ναι ? ν?κη το? ?λ?ου τ?ς δικαιοσ?νης  ?π?νω στ? σκοτ?δια το? κ?σμου το?του κα? ?ποτελε? τ? σημε?ο πο? ?ξαγγ?λει τ? ν?κη τ?ς ?κκλησ?ας ?ναντ?ον τ?ς α?ρεσης το? ?ρε?ου.

?κτοτε, κάθε Χριστούγεννα,  'Σήμερον' καί 'ε?ς τούς α?­ώ­νας τ?ν α?­ώ­νων'  ?­ορ­τά­ζου­με ?,τι συ­νέ­βη τό­τε, 'τ? και­ρ? ?­κεί­ν?' στή Βη­θλε­έμ: Τή Σάρ­κωση το? Λό­γου το­? Θε­ο­?.  ?ορ­τά­σου­με τή μη­τρό­πο­λη τ?ν ?­ορ­τ?ν, τό ?πε­ρε­όρ­τιο μυ­στή­ριο τ?ς ?­ναν­θρω­πή­σε­ως το? Λό­γου το­? Θε­ο?. ? Θε­ός 'τ? και­ρ? ?κείν?'  ?λ­λά καί 'σή­με­ρον' καί '­ε?ς τούς α?­ώ­νας τ?ν α?ώ­νω­ν', προ­ω­θε? τό προ­αι­ώ­νιο καί α?­ώ­νιο σχέ­διό Του γιά τή σω­τη­ρί­α το? κό­σμου καί το­? ?ν­θρώ­που: Σαρ­κώ­νε­ται ? Υ?­ός Το? '?κ Πνεύ­μα­τος  ?­γί­ου καί Μα­ρί­ας τ?ς Παρ­θέ­νου'.  ? Υ?­ός καί Λό­γος ε?­σέρ­χε­ται στήν ?­στο­ρί­α, 'φύ­σει γε­νό­με­νος ?ν­θρω­πος δι' ?­μ?ς'. ? ?­η­σο?ς ? ?­πό Να­ζα­ρέτ ε?­ναι ? Σαρ­κω­μέ­νος Υ?­ός το­? Θε­ο?. ? Θε­ός συγ­κα­τα­βαί­νει ?ς Θε­άν­θρω­πος, προσ­λαμ­βά­νει τήν ?ν­θρώ­πι­νη φύ­ση, ?­λα τά σχή­μα­τα το­? κό­σμου καί τ?ς ?­στο­ρί­ας, ?ν­τάσ­σε­ται σέ ?­να λα­ό, μι­λά­ει τή γλώσ­σα τ?ν ?ν­θρώ­πων, ζε­? καί ?­νή­κει σέ μιά ?ν­θρώ­πι­νη ο?­κο­γέ­νεια, ?­χει συγ­γε­νε?ς καί φί­λους, ?­χει ?­πάγ­γελ­μα, ε?­ναι πο­λί­της το­? κρά­τους το? ?­ου­δα­ϊ­κο? καί μι?ς παν­το­δύ­να­μης ρω­μα­ϊ­κ?ς α?­το­κρα­το­ρί­ας, συγ­κρού­ε­ται μέ τίς πο­λι­τι­κές καί θρη­σκευ­τι­κές δυ­νά­μεις καί ?­ξου­σί­ες, κη­ρύτ­τει τή και­νούρ­για Βα­σι­λεί­α τ?ς ?­γά­πης, τ?ς ε?­ρή­νης καί τ?ς δι­και­ο­σύ­νης το­? Θε­ο­?, πε­θαί­νει καί ?­να­στή­νε­ται γιά τή Βα­σι­λεί­α α?­τή καί γιά τό λα­ό Του, ?­να­λαμ­βά­νει με­τα­μορ­φω­μέ­νο καί θε­ω­μέ­νο τό κτι­στό στό θρό­νο το? Θε­ο­ΰ καί Πα­τέ­ρα. Μέ ?­λα το?­τα γί­νε­ται φα­νε­ρό πώς ? Θε­ός, ? Θε­άν­θρω­πος καί Λό­γος ?­πο­δέ­χε­ται καί κα­τα­φά­σκει τήν ?ν­θρώ­πι­νη ?­στο­ρί­α, τήν προσ­λαμ­βά­νει γιά νά τή με­τα­μορ­φώ­σει. ? Λό­γος ε?­σερ­χό­με­νος στήν ?­στο­ρί­α ?γ­και­νιά­ζει ?να νέ­ο ?­θος ζω­?ς γιά τόν κό­σμο, και­νές ?ν­θρώ­πι­νες σχέ­σεις, και­νά κρι­τή­ρια ?­ξι­ο­λό­γη­σης το? κα­θη­με­ρι­νο? βί­ου καί τ?ν ?ν­θρω­πί­νων πρά­ξε­ων. ? ?­ναν­θρώ­πη­ση το­? Θε­ο? σή­μα­νε τήν ?­ψι­στη πρά­ξη κα­το­χύ­ρω­σης τ?ς ?­ξί­ας καί ?­ε­ρό­τη­τας τ?ς ?ν­θρώ­πι­νης φύ­σης, τή δυ­να­τό­τη­τα το? ?ν­θρώ­που νά ?ν­τα­πο­κρι­θε? στή κλή­ση το­? Θε­ο­?, στό κα­τά φύ­σιν προ­ο­ρι­σμό του. ? Θε­ός προ­σφέ­ρε­ται ?­χι ?ς Δι­δά­σκα­λος τ?ς ?­θι­κ?ς, ?λ­λά προ­σφέ­ρει τό Σ?­μα Του καί τό Α?­μα Του στόν ?ν­θρω­πο γιά νά συγ­κρο­τη­θε? κα­τά χά­ριν τό Θε­αν­θρώ­πι­νο πρό­σω­πό Του, νά συ­στα­θε? ? και­νή κτίσις το­? Θε­ο­?.

Μέ τή Γέν­νη­ση το? Κυ­ρί­ου πραγ­μα­το­ποι­ο?ν­ται ο? ?­πο­σχέ­σεις το? Θε­ο? καί ο? ?­ρα­μα­τι­σμοί τ?ν προ­φη­τ?ν. «?­δού ? παρ­θέ­νος ?ν γα­στρί ?­ξει καί τέ­ξε­ται υ?όν, καί κα­λέ­σου­σιν τό ?νο­μα α?­το­? ?μ­μα­νου­ήλ, ? ?­στί με­θερ­μη­νευ­ό­με­νον με­θ' ?μ?ν ? Θε­ός». (Μάτθ. Α΄, 23). ?ντως πλέ­ον ? Θε­ός ε?­ναι μέ τό λα­ό Του.  «Καί ? Λό­γος σάρξ ?γέ­νε­το καί ?­σκή­νω­σεν ?ν ?μ?ν καί ?θε­α­σά­με­θα τήν δό­ξαν α?­το­?. Ε?ς τά ?δια ?λ­θε, καί ο? ?­διοι α?­τόν ο? πα­ρέ­λα­βον. ?­σοι δέ ?­λα­βον α?­τόν, ?­δω­κεν α?­το?ς ?­ξου­σί­αν τέ­κνα Θε­ο? γε­νέ­σθαι, το?ς πι­στεύ­ου­σιν ε?ς τό ?­νο­μα α?­το­?».(?­ω­άν. Α΄, 14, 11-12). «? Θε­άν­θρω­πος Χρι­στός ε?­ναι ? ?­νυ­πό­στα­τη κα­θο­λι­κή ?­λή­θεια. ? ?­λή­θεια γιά τό Θε­ό καί ? ?­λή­θεια γιά τόν ?ν­θρω­πο... Ε?­ναι ? πλή­ρης καί ?­λη­θι­νός Θε­ός, ? ?­νω­μέ­νος μέ τήν ?­γί­α Τριά­δα καί ? πλή­ρης καί ?­λη­θι­νός ?ν­θρω­πος, ? ?­νω­μέ­νος μέ ?­λους­ τούς ?ν­θρώ­πους, πού ?­πο­τε­λο?ν τό σ?­μα Του, τήν ?κ­κλη­σία..... ? ?­ναν­θρώ­πη­ση ε?­ναι τό κεν­τρι­κό μυ­στή­ριο ?­λης τ?ς Θεί­ας Ο?­κο­νο­μί­ας. ? δη­μι­ουρ­γί­α καί ? σω­τη­ρί­α, δλη ? ?­λε­η­μο­σύ­νη καί ? φι­λαν­θρω­πί­α τ?ς  ?­γί­ας Τριά­δος, τό νό­η­μα καί ? σκο­πός το? ε?­ναι καί το­? γί­γνε­σθαι ?­να­κε­φα­λαι­ώ­νε­ται στό Θε­άν­θρω­πο Χρι­στό, πού μέ τήν ?ν­σαρ­κη πα­ρου­σί­α Το? ?­πο­κά­λυ­ψε τή χρι­στο­λο­γι­κή καί χρι­στο­κεν­τρι­κή ρίζα καί προ­ο­­πτι­κή κά­θε πραγ­μα­τι­κό­τη­τας καί ?­λό­κλη­ρης της πραγ­μα­τι­κό­τη­τας»[1]. Μέ τήν ?­ναν­θρώ­πη­ση ? ?ν­θρω­πος καί ? κό­σμος ε?­σέρ­χον­ται πιά σέ κρί­ση ζω­?ς καί θα­νά­του. ?­λα πιά κρί­νον­ται ?­πό τή θέ­λη­ση καί τή δυ­να­τό­τη­τά τους νά ?ν­σω­μα­τω­θο?ν, νά ?γ­κεν­τρι­σθο­?ν στό Θε­αν­θρώ­πι­νο Σ?­μα, νά ?­πο­κα­λύ­ψουν τό μυ­στή­ριό της προσ­λή­ψε­ως τ?ς ?ν­θρώ­πι­νης φύ­σης στό Θε­αν­θρώ­πι­νο Σ?­μα καί νά φα­νε­ρω­θε? ?­τσι ? πραγ­μα­τι­κό­τη­τα τ?ς προσ­λή­ψε­ως α?­τ?ς στό μυ­στή­ριο τ?ς ?κ­κλη­σί­ας 'Τό ?πρό­σληπτον, ?­θε­ρά­πευ­τον, ? δέ ?­νωται τ? Θε?, το?το καί σ­ώ­ζε­ται', θά πε? ? ?­γιος Γρη­γό­ριος ? Θε­ο­λό­γος.

Τό μυστήριο τ?ς ?νανθρωπήσεως ?νήκει στήν προαιώνια βούληση το? Θεο? καί Πατέρα Στήν προοπτική τ?ν Πατέρων τ?ς ?κκλησίας, ? ?ξία τ?ς κτίσεως καί ?λης τ?ς Δημιουργίας συνοψίζεται καί ?νακεφαλαιώνεται στό Χριστό, στήν ?νθρώπινη φύση το? Χριστο?. Στούς Πατέρες τό '?ν ?νθρώποις ε?δοκία', ?ποδηλώνει ?τι ? ?νανθρώπηση το? Λόγου ε?ναι τό προηγούμενο θέλημα το? Θεο?. ? ?νανθρώπηση ?π?ρχε στή βούληση το? Θεο?, ?νεξάρτητα ?πό τήν πτώση το? ?δάμ. ? ?νωση το? ?νθρώπου μέ τό Θεό δέν θά μπορο?σε νά πραγματοποιηθε?, ?ν δέν ?π?ρχε τό συγκεκριμμένο πρόσωπο, στό ?πο?ο θά ?νωνόταν ?ποστατικά ? θεία μέ τήν ?νθρώπινη φύση. ? ?νανθρώπηση ?ταν τό τέλος τ?ς Δημιουργίας. ? κτίση ?λη καί ? ?νθρωπος ?γιναν γιά τόν Θεάνθρωπο[2].

? Χρι­στός ?ρ­χε­ται ?­πό ?­γά­πη, ε?­ναι ? ?­γά­πη το? Θε­ο?. ?­λό­κλη­ρη ? Δη­μι­ουρ­γί­α ?­ρί­ζε­ται ?­πό τή Δη­μι­ουρ­γι­κή ?­γά­πη το? Θε­ο? καί Πα­τέ­ρα ? Δη­μι­ουρ­γός Θε­ός κι­νού­με­νος ?­πό ?­γά­πη δη­μι­ουρ­γε? καί τε­λει­ώ­νει α­γα­πη­τι­κά τή Δη­μουρ­γί­α Του ?­πο­κα­λύ­πτον­τας τό σκο­πό της πού ε?­ναι ? ?­γα­πη­τι­κή κοι­νω­νί­α της μέ Α?­τόν, «..μέ τή σάρ­κω­ση Του ? Λό­γος κυ­ρι­ο­λε­κτι­κά 'πάν­τα πε­ρι­έ­λα­βε καί ?ν ?­αυ­τ? ?­νυ­πέ­στη­σε­ν', γι­νό­με­νος 'τά πάν­τα ?ν π?­σι α?­τός ? Θε­ό­ς', ?­κρι­β?ς μέ­σω τ?ς ?­λη­θι­ν?ς καί πλή­ρους ?ν­θρώ­πι­νης φύ­σε­ως πού προ­σέ­λα­βε. Α?­τός ?­ταν ?ξ ?ρ­χ?ς ? σκο­πός το? ?ν­θρώ­που ?­πό τόν ?­πο?­ον ?­ξέ­πε­σε, καί ?­πο­κα­τα­στά­θη­κε ?ν Χρι­στ?. Νά φτειά­ξει α?­τός ? 'μι­κρό­κο­σμο­ς' ?­πό τόν κό­σμο ?­ναν 'μα­κρο­άν­θρω­πο' ?­νυ­πο­στα­σι­α­σμέ­νο στό  Λό­γο. ? ?ν­θρω­πος μέ τήν ?­γά­πη του, ?­νο­ποι­ών­τας τόν κό­σμο καί προ­σά­γον­τάς τον κα­τά τήν Πρό­νοι­α το? Θε­ο? σ' Α?­τόν, θά ?­ξε­πλή­ρω­νε τό θέ­λη­μα το? Θε­ο? στόν κό­σμο ?­δη­γών­τας τον στήν ?­σχα­το­λο­γι­κή πλη­ρό­τη­τα"[3]. Τό ?­γα­πη­τι­κό το?­το μυ­στή­ριο τ?ς Δη­μι­ουρ­γί­ας πραγ­μα­το­ποι­ε?­ται στό πρό­σω­πο το? τε­λει­ό­τε­ρου τ?ν δη­μι­ουρ­γη­μά­των, ?ν­θρώ­που. Στήν πραγ­μα­το­ποί­η­ση το? σκο­πο? α?­το?, τήν '?ν σαρ­κί' ?­νω­ση το? ?ν­θρω­που καί το? Θε­ο?, ? ?­γά­πη το? Θε­ο? ε?­ναι ?­πό­λυ­τη καί φα­νε­ρώ­νε­ται πάν­το­τε ?ς ?­έ­να­η θυ­σί­α καί α?­το­προ­σφο­ρά ?­γά­πης. Κο­ρυ­φαί­α ?­πο­κά­λυ­ψη α?­τ?ς τ?ς ?­γά­πης ε?­ναι ? ?­ναν­θρώ­πη­ση το? Λό­γου.

? Χρι­στός ?ρ­χε­ται ?­πό ?­γά­πη γιά νά ?­νώ­σει '?ν ?­αυ­τ?' καί μέ τό Θε­ό τόν ?ν­θρω­πο. ?ν­δύ­ε­ται τήν ?ν­θρώ­πι­νη φύ­ση καί διά τ?ς ?λ­λη­λο­πε­ρι­χω­ρη­σε­ως τ?ς Θεί­ας καί ?ν­θρω­πί­νης φύ­σε­ως στό Πρό­σω­πό Του ?ν­σαρ­κώ­νει καί πραγ­μα­το­ποι­ε? τό δη­μουρ­γι­κό ?­γα­πη­τι­κό Τρι­α­δι­κό θέ­λη­μα τ?ς κοι­νω­νί­ας το? κτι­στο? μέ τό ?­κτι­στο. Στό πρό­σω­πο το? Λό­γου ?­πο­κα­λύ­πτε­ται ? Δη­μι­ουρ­γί­α καί ? σκο­πός της καί μά­λι­στα κα­τά τρό­πο πραγ­μα­τι­κό καί ?­στο­ρι­κό. ? '?ν Χρι­στ?' Θε­αν­θρώ­πι­νη κοι­νω­νί­α ε?­ναι τό μυ­στή­ριον καί ? σκο­πός το? κό­σμου. ? ?­ναν­θρώ­πη­ση το? Υ?­ο? καί Λό­γου ?­πο­κα­λύ­πτει καί χα­ρί­ζει τή Τρι­α­δι­κή ?­γά­πη στό κό­σμο, ε?­ναι δι­α­κή­ρυ­ξη τ?ς ?­πό­λυ­της ?­νώ­σε­ως το? ?ν­θρώ­που μέ τό Τρι­α­δι­κό Θε­ό, πού πραγ­μα­το­ποι­ε?­ται '?ν Χρι­στ? καί ?ν ?­γί­ω Πνεύ­μα­τι καί ?ν­τός τ?ς ?κ­κλη­σί­ας. Στήν ?ν ?­γί­? Πνεύ­μα­τι και­νή κοι­νω­νί­α τ?ς ?κ­κλη­σί­ας πραγ­μα­το­ποι­ε?­ται ? ?­νω­ση μέ τό Χρι­στό, καί δι' α?­τ?ς ? ?­νω­ση μέ τόν Πα­τέ­ρα. «? κοι­νω­νί­α α?­τή ε?­ναι, λοι­πόν, ? πρώ­τη πραγ­μα­τι­κό­της γι­γνο­μέ­νη ?ν τ? Δη­μι­ουρ­γί­α, δρ? ?ν χρό­ν? καί ?ν τόπω.?χει πλήρως τούς χαρακτήρας το? α?τίου τ?ς Δημιουργίας- τ?ς ?γάπης - το? κατ' ?ξοχήν στοιχείου α?τ?ς - τ?ς σαρκός- καί τ?ς κοινωνίας τ?ν δυό ε?ς τόν τέλειον βαθμόν ?π' ?κείνου, ? ?ποιος μόνον ?χει τήν δυνατότητα ταύτην, ?τοι ?πό του ?νσαρκωθέντος δημιουργικο? Λόγου το? Θεο?...? Χριστός, κατά τα?τα, ε?ναι διά τήν Κ. Διαθήκην ? ?νωσις, ? συμπερίληψις πάσης κινήσεως πρός γν?σιν, ?πό το? Θεο? Πατρός ?ν ?γάπ? ?ρχομένης καί ?ν ?αυτ? μέσ? τ?ς διά το? Σταυρο? σωτηρίας καί τ?ς ?ναστάσεως τελειουμένης καί διά το? ?γίου Πνεύματος ?ν ?νί ?κάστ? ?μ?ν πραγματοποιούμενης»[4].

Γ. ?νανθρώπηση και Ε?χαριστία. Λειτουργικά.

? Σάρ­κω­ση το? Θε­ο? ε?­ναι ?­να γε­γο­νός καί μυ­στή­ριο δι­πλό: Στό μυ­στή­ριο τ?ς Σαρ­κώ­σε­ως ? Θε­ός προσ­λαμ­βά­νει τόν ?ν­θρω­πο ?­φ' ?­νός καί ?­φ' ?­τέ­ρου ? ?ν­θρω­πος προσ­λαμ­βα­νό­με­νος ?­πό τό Θε­ό ζε? τή Θεί­α ζω­ή Του. ? Σάρ­κω­ο­η ε?­ναι ? ?­πο­κά­λυ­ψη το? Θε­ο? καί ? ε?­σο­δός του στήν ?­στο­ρί­α Στό μυ­στή­ριο τ?ς Σαρ­κώ­σε­ως ? ?­πρό­σι­τος καί ?­ό­ρα­τος στόν κτι­στό κό­σμο Θε­ός ?­πο­κα­λύ­πτε­ται καί ? ?­πει­ρη φι­λαν­θρω­πί­α καί ?­γά­πη Το? σπά­ζει τίς ?­πο­στά­σεις μέ τό κτι­στό, γε­φυ­ρώ­νει τήν ?ν­το­λο­γι­κή ?­πό­στα­ση καί πραγ­μα­το­ποι­ε? τήν ?ρ­χέ­γο­νη ?­πι­θυ­μί­α Του πού ε?­ναι ? ?­νω­ση το? κτι­στο? ?ν Α?­τ?. Καί α?­τό τό ?ρ­γά­ζε­ται μέ τήν πρόσ­λη­ψη τ?ς ?ν­θρώ­πι­νης φύ­σης ?­πό ?­να πρό­σω­πο τ?ς ?­γί­ας Τριά­δος, τό Λό­γο. ? Λό­γος φο­ρε? τήν ?ν­θρώ­πι­νη σάρ­κα πού το? χά­ρι­σε ?ξ ?­νό­μα­τος το? κό­σμου ? Παρ­θέ­νος, γί­νε­ται ?­ρα­τός καί προ­σι­τός ?­πό τά κτί­σμα­τά Του. ? σάρ­κα το? Λό­γου ?­πο­κα­λύ­πτει τό Θε­ό στόν κό­σμο καί με­τα­δί­δει σ' α?­τόν τή Θεί­α ζω­ή Του. Καί προσ­λαμ­βά­νον­τας ? Θε­ός τήν ?ν­θρώ­πι­νη σάρ­κα τήν ?ψώνει σέ κα­τοι­κί­α - να­ό το? Θε­ο? καί σέ Θεί­α σάρ­κα, τή θεώνει. Σάρ­κα στήν ?­βρα­ϊ­κή γλώσ­σα ση­μαί­νει ?­χι μο­νά­χα τό σ?­μα, ?λ­λά ?­λό­κλη­ρο τόν ?ν­θρω­πο. ?­τσι ? Λό­γος δέν προσ­λαμ­βά­νει μο­νά­χα τό ?ν­θρώ­πι­νο σ?­μα ?λ­λά ?­λο τόν ?ν­θρω­πο. Στό Σ?­μα τ?ς ?κ­κλη­σί­ας, στό Σ?­μα το? Χρι­στο?, ?­νω­νό­μα­στε πραγ­μα­τι­κά μέ τό Θε­ό. ? ?κ­κλη­σί­α θά γρά­ψει ? Φλω­ρόφ­σκυ,  «ε?­ναι τό ?ρ­γο το? Θε­ο? ?­πά­νω στή γ?. Ε?­ναι ? ε?­κό­να τ?ς ε?­λο­γη­μέ­νης Του πα­ρου­σί­ας, ? ?­νοί­κη­ση Του μέ­σα στό κό­σμο... Στήν ?κ­κλη­σί­α, στό θε­αν­θρώ­πι­νό της ?ρ­γα­νι­σμό, πραγ­μα­τώ­νε­ται συ­νε­χ?ς τό μυ­στή­ριο τ?ς Σαρ­κώ­σε­ως, τό μυ­στή­ριο τ?ν ?­δι­ά­λυ­τα ?­νω­μέ­νων δυ­ό φύ­σε­ων, τ?ς θεί­ας καί τ?ς ?ν­θρω­πί­νης, ? πλη­ρό­τη­τα τ?ς ?­πο­κα­λύ­ψε­ως, μι?ς ?­πο­κα­λύ­ψε­ως ?­χι μό­νο το? Θε­ο?, ?λ­λά καί το? ?ν­θρώ­που»[5].

? ?κ­κλη­σί­α ε?­ναι ?­πως ? Χρι­στός, ? ?­σύγ­χυ­τη ?­νω­ση το? Θεί­ου καί το? ?ν­θρω­πί­νου ? ?­νά­κρα­ση το? κτι­στο? μέ τό ?­κτι­στο. Στόν τό­πο τ?ς ?κ­κλη­σί­ας συν­τε­λο?ν­ται ο? μυ­στι­κοί Γά­μοι το? Χρι­στο? μέ τόν ?­γα­πη­μέ­νο λα­ό Του, μέ ?­λη Του τή Δη­μι­ουρ­γί­α Α?­τή ? ?­νω­ση ε?­ναι ? προ­αι­ώ­νια ?­πι­θυ­μί­α το? Θε­ο?. ?­λό­κλη­ρη ? δη­μι­ουρ­γί­α ?­γι­νε γιά νά χα­ρε? τή κοι­νω­νί­α μέ τό Θε­ό, καί ? μι­κρό­κο­σμος ?ν­θρω­πος κλή­θη­κε νά πραγ­μα­το­ποι­ή­σει α?­τή τή κοι­νω­νί­α ? ?ν­θρω­πος δη­μι­ουρ­γη­μέ­νος κα­τ' ε?­κό­να το? Θε­ο? ?­χει κλη­θε? νά τεί­νει πρός τήν Ε?­κό­να - τό Χρι­στό πού ε?­ναι ? Ε?­κών το? Θε­ο? το? ?­ο­ρά­του, νά ?­νω­θε? δη­λα­δή ?­πο­στα­τι­κά μέ τό Θε­ό καί Λό­γο γιά νά γί­νει τε­λι­κά μέ­σα στήν Ε?­κό­να το? Θε­ο? κα­τά χά­ριν ?­μοι­ός Του, κα­τά χά­ριν ε?­κό­να Του, δη­λα­δή νά θε­ω­θεί κα­τά χά­ριν. Τού­τη ? ?­σχα­το­λο­γι­κή ?­δευ­ση πραγ­μα­το­ποι­ε?­ται μέ­σα στό Σ?­μα τ?ς ?κ­κλη­σί­ας, πού ε?­ναι τό Σ?­μα το? πα­ρα­τει­νό­με­νου στούς α?­?­νες Χρι­στο?. ? ?κ­κλη­σί­α ε?­ναι ε?ς τούς α?­ώ­νας τ?ν α?­ώ­νων ? τό­πος τ?ς δια­ρκο?ς Σαρ­κώ­σε­ως το? Θε­ο?, ? τό­πος τ?ς ?­έ­να­ης προσ­λή­ψε­ως το? κτι­στο? ?­πό το? ?­κτί­στου. Ε?­ναι ? τρό­πος καί ? τό­πος τ?ς συγ­κα­τα­βαί­νου­σας καί ?­πο­κα­λυ­πτό­με­νης ?­γά­πης καί φι­λαν­θρω­πί­ας το? Θε­ο? καί τ?ς ?­λεύ­θε­ρης ?­γα­πη­τι­κ?ς ?­πο­δο­χ?ς καί α?­το­πα­ρα­δό­σε­ως το? κτι­στο? στή Θεί­α ?­γά­πη, ? τό­πος τ?ς δί­ψας καί τ?ς πεί­νας το? ?­να­με­νό­με­νου σω­τή­ρα καί βα­σι­λιά, τ?ς ?­λεύ­θε­ρης συγ­κα­τά­θε­σης το? ?ν­θρω­που στό Θε?­ο θέ­λη­μα [6].

? Θεί­α Ε?­χα­ρι­στί­α, ε?­ναι ? λει­τουρ­γι­κός τό­πος, ?­που ? λα­ός το? Θε­ο? ξα­να­ζε? τό θα?­μα τ?ς Θεί­ας ?­ναν­θρω­πή­σε­ως, ε?­ναι ? τό­πος τ?ς δια­ρκο?ς συ­ναν­τή­σε­ως το? λα­ο? το? Θε­ο? μέ τό Χρι­στό, τ?ς δια­ρκο?ς ?­μοι­βαί­ας ?­νοι­κή­σε­ως το? Χρι­στο? καί το? λα­ο? Του. ? Θεί­α φύ­ση το? Χρι­στο? ?­πο­κα­λύ­πτε­ται καί προ­σέρ­χε­ται γιά νά ?­νω­θε? μυ­στι­κά στό μυ­στή­ριο τ?ς Ε?­χα­ρι­στί­ας μέ τήν ?ν­θρώ­πι­νη φύ­ση καί νά ?­πο­τε­λε­στε? τό Σ?­μα το? Χρι­στο?, τό Θε­αν­θρώ­πι­νο Σ?­μα τ?ς ?κ­κλη­σί­ας. Μέ τό μυ­στή­ριο τ?ς Ε?­χα­ρι­στί­ας λαμ­βά­νου­με μέ­σα μας τό Χρι­στό. Στή πραγ­μα­τι­κό­τη­τα ?­μως ε?­ναι ? Χρι­στός πού μας προσ­λαμ­βά­νει καί μ?ς ?­νώ­νει στή Θεί­α Του σάρ­κα, μ?ς Χρι­στο­ποι­ε? καί μας Θε­ο­ποι­ε?. ? ?ν­θρώ­πι­νη φύ­ση το? Κυ­ρί­ου μέ τήν ?­πο­στα­τι­κή ?­νω­σή της μέ τή Θεί­α φύ­ση, ζω­ο­ποι­ε?­ται στήν Ε?­χα­ρι­στί­α ο? πι­στοί ζω­ο­ποι­ο?ν­ται ?­πό τή κοι­νω­νού­με­νη Θε­ό­τη­τα. Τό μυ­στή­ριο της Ε?­χα­ρι­στί­ας δέν ε?­ναι μό­νον ? τό­πος τ?ς συ­σταυ­ρώ­σε­ως καί τ?ς συ­να­να­στά­σε­ως μέ τό Χρι­στό, δέν ε?­ναι μο­νά­χα ? τό­πος το? σταυ­ρο­α­να­στά­σι­μου ?­να­βα­πτι­σμο? μας στή ζω­ή Το? ε?­ναι ? τό­πος τ?ς ?­νώ­σε­ως το? ?ν­θρω­πί­νου με­τά το? Θεί­ου, ? τό­πος ?­που ?­χι μο­νά­χα τε­λε­σι­ουρ­γε?­ται ? Σταύ­ρω­ση καί ? ?­νά­στα­ση το? ?­ναν­θρω­πι­σθέν­τος Λό­γου, ?λ­λά καί ? τό­πος τ?ς δια­ρκο?ς πραγ­μά­τω­σης το? Χρι­στο­λο­γι­κο? μυ­στη­ρί­ου τ?ς ?­σύγ­χυ­της ?­νω­σης το? ?ν­θρώ­που μέ τόν Θε­ό, ? τό­πος τ?ς δια­ρκο?ς Γεν­νή­σε­ως το? Χρι­στο?.[7].

? Ε?­χα­ρι­στί­α ε?­ναι ? τό­πος καί ? τρό­πος τ?ς συ­νε­χο?ς ?ν­σω­μα­τώ­σε­ως το? κτι­στο? στό Κυ­ρια­κό Σ?­μα ? Ε?­χα­ρι­στια­κή ?ν­σάρ­κω­ση το? Χρι­στο? ε?­ναι ? δι­η­νε­κής πα­ρου­σί­α τ?ς ?­στο­ρι­κ?ς Του ?ν­σαρ­κώ­σε­ως. ? Χρι­στός μέ τό μυ­στή­ριό της ?­νυ­πο­στά­σε­ως τ?ς ?ν­θρω­πί­νης φύ­σε­ως 'θε­ο­πρε­π?ς τά πάν­τα ε?ς ?­αυ­τόν ?­να­κε­φα­λαι­ώ­σα­το'. Τό ?­διο καί ? ?ν­θρω­πος προ­σχω­ρών­τας στόν τρό­πο ?­πάρ­ξε­ως το? Χρι­στο? προ­σκο­μί­ζει σύμ­πα­σα την κτί­ση πρός ζω­ο­ποί­η­ση μέ­σα στήν ε?­χα­ρι­στια­κή κα­θο­λι­κό­τη­τα το? ?κ­κλη­σι­α­στι­κο? σώ­μα­τος. Στήν Ε?­χα­ρι­στί­α γί­νε­ται συγ­κε­κριμ­μέ­νη ? ?λ­λα­γή το? τρό­που ?­πάρ­ξε­ως τ?ς φύ­σε­ως τ?ν ?ν­των: ? κα­τά χά­ριν ε?­σα­γω­γή της στόν τρό­πο τ?ς θεί­ας τρι­α­δι­κ?ς προ­σω­πι­κ?ς κοι­νω­νι­κ?ς ?­πάρ­ξε­ως, τήν ?­ποί­αν συγ­κρο­τε? ? Πα­τήρ, ? κα­τά χά­ριν ε?­σα­γω­γή το? κό­σμου καί τ?ς ?­στο­ρί­ας διά το? ?ν­θρώ­που στό μυ­στή­ριο τ?ς ?­νυ­πο­στά­σε­ως στήν και­νή κτί­ση το? ?­να­στη­μέ­νου Σώ­μα­τος το? Χρι­στο?, στό ?ν­τως ε?­ναι,....Κα­τά τίς βαθ­μί­δες ?ν­το­λο­γι­κ?ς ?ν­σω­μα­τώ­σε­ως στό ζ?ν Σ?­μα το? Κυ­ρί­ου ?­που τό ?ν­θρώ­πι­νο καί κο­σμι­κό ε?­ναι, προσ­λαμ­βα­νό­με­νο μέ­σω τ?ν ε?­χα­ρι­στια­κ?ν ?ν­σαρ­κώ­σε­ων στή θε­ω­μέ­νη σάρ­κα το? Κυ­ρί­ου με­τα­μορ­φώ­νε­ται βαθ­μια­ία, γί­νε­ται δη­λα­δή ?κ­κλη­σί­α καί σώ­ζε­ται διά τ?ς Σαρ­κός καί το? Α?­μα­τος το? Χρι­στο?[8].

? Θεί­α Λει­τουρ­γί­α σύμφωνα με ?ρισμένους λειτουργικούς Πατέρες ( Θεόδωρος ?νδίδων, ψευδοΣωφρόνιος ?εροσολύμων κ.λ.π), στή τε­λε­τουρ­γι­κή της ?­πι­τέ­λε­ση, ?­να­κε­φα­λαι­ώ­νει τή ζω­ή το? Χρι­στο? καί ?­λό­κλη­ρη τήν Ο?­κο­νο­μί­α τ?ς σω­τη­ρί­ας πού συν­τε­λέ­σθη­κε μ' α?­τή. ?­τσι ? Λει­τουρ­γί­α ?ρ­χί­ζει ?­πό τήν ?­γί­α Πρό­θε­ση πού λει­τουρ­γι­κά συμ­βο­λί­ζει τό σπή­λαι­ο τ?ς Βη­θλε­έμ. ? Βη­θλε­έμ ε?­ναι ? τό­πος τ?ς '?ν σαρ­κί' φα­νε­ρώ­σε­ως το? Θε­ο? καί γι' α?­τό ? λει­τουρ­γι­κή φα­νέ­ρω­σή Του ?ρ­χί­ζει ?­πό τήν Πρό­θε­ση. ?­κε? προ­σκο­μί­ζου­με τόν ?ρ­το -τά πρό­σφο­ρα πού ε?­ναι ? σάρ­κα το? κό­σμου, ? σάρ­κα τ?ς Παρ­θέ­νου Μα­ρί­ας γιά νά γεν­νη­θε? ?ξ α?­τ?ς, ?ξ α?­το? το? ?ρ­του ? ο?­ρά­νιος ?ρ­τος τ?ς ζω­?ς. ? Δι­ά­κο­νος προ­ε­τοι­μά­ζον­τας τά Δ?­ρα γιά τήν προ­σκο­μι­δή συμ­βο­λί­ζει τόν ?γ­γε­λο πού ?­ναγ­γέλ­λει στή Μα­ρί­α τό Χα?­ρε καί τ?ς γνω­ρί­ζει τό χαρ­μό­συ­νο μή­νυ­μα τ?ς Γεν­νή­σε­ως το? Θε­ο?.

? ?­ε­ρέ­ας στε­κό­με­νος μπρο­στά στή Πρό­θε­ση γιά νά ?­τοι­μά­σει τά Τί­μια Δ?­ρα ?­παγ­γέ­λει ?­μνους τ?ς ?­ορ­τ?ς τ?ν Χρι­στου­γέν­νων. '?­τοι­μά­ζου Βη­θλε­έμ, ?­νοι­κται πά­σιν ? ?­δέμ...'. ? Λει­τουρ­γι­κή τε­λε­σι­ουρ­γί­α τ?ς ?ν­σαρ­κώ­σε­ως θά συ­νο­δευ­τε? μέ τά ?ν­τί­φω­να ? τά Τυ­πι­κά γιά νά δη­λω­θε? πώς ? ?ρ­χό­με­νος Κύ­ριος ε?­ναι α?­τός πού ?­πό α?­?­νες ?­χει ?­ναγ­γελ­θε?, καί θά ?­λο­κλη­ρω­θε? μέ τή ψαλ­μω­δί­α το? '? Μο­νο­γε­νής Υ?­ός καί Λό­γος το? Θε­ο?...' σέ συν­δυα­σμό μέ τό Τρι­σά­γιο ?­μνο γιά νά δη­λω­θε? πώς ? σαρ­κού­με­νος καί ?ρ­χό­με­νος ε?­ναι ?­νας 'τ?ς ?­γί­ας Τριά­δος συν­δο­ξα­ζό­με­νος τ? Πα­τρί καί τ? ?­γί­? Πνεύ­μα­τι...'. Λί­γο πρίν τήν ?­νά­γνω­ση το? Ε?­αγ­γε­λί­ου, κα­τά τή ψαλ­μω­δί­α το? Τρι­σά­γιου ?­μνου, ? Λει­τουρ­γός πλη­σιά­ζει ε?­χό­με­νος καί δο­ξο­λο­γών­τας, τήν Πρό­θε­ση: «Ε?­λο­γη­μέ­νος ? ?ρ­χό­με­νος ?ν ?­νό­μα­τι Κυ­ρί­ου»

? Πρό­θε­ση -κατά τή νεότερη ?γιογραφική παράδοση- ?­γι­ο­γρα­φε?­ται μέ τήν Ε?­κό­να τ?ς Γεν­νή­σε­ως το? Χρι­στο?, κα­θώς ?ρ­μό­ζει στόν λει­τουρ­γι­κό συμ­βο­λι­σμό της, ?λ­λά καί γιά το­νι­σθε? μέ τήν Ε?­κό­να ? ?­λή­θεια τ?ς ?­ναν­θρω­πή­σε­ως, σέ μιά μυ­στι­κή ?­πα­να­συ­νάν­τη­ση τ?ς ?­ορ­τ?ς τ?ς ?ρ­θο­δο­ξί­ας, τ?ς νί­κης δη­λα­δή τ?ν ε?­κό­νων καί ?­κεί­νου πού α?­τή ?­ορ­τά­ζει καί ο?­κου­με­νι­κά καί δι­α­χρο­νι­κά δι­α­κη­ρύσ­σει: το? μυ­στη­ρί­ου τ?ς ?­ναν­θρω­πή­σε­ως. ?­κε? στή Πρό­θε­ση - Βη­θλε­έμ, ?­που συγ­κα­τέ­βη­κε ? Χρι­στός γιά νά συ­ναν­τή­σει τό κό­σμο, ?­κε?, ε?ς τούς α?­ώ­νας τ?ν α?­ώ­νων, στήν ?­έ­να­η τε­λε­σι­ουρ­γί­α τ?ς Ε?­χα­ρι­στί­ας, ? κό­σμος προ­σφέ­ρει ?­αυ­τόν στήν ?­γά­πη το? Θε­ο?, ?­κε? ? λα­ός το? Θε­ο? προ­σφέ­ρει τό κό­σμο καί τόν ?­αυ­τό του, - τό ψω­μί καί τό κρα­σί - γιά νά ?­τοι­μα­θε? πρός ?­πο­δο­χή το? Θε­ο?, νά ?­πο­κα­λυ­φθε? στό κτι­στό κό­σμο ? ?­γά­πη το? ?­κτί­στου Θε­ο?, νά ?­να­δει­χθε? ?­πό ?­κε? ? Κύ­ριος το? Σταυ­ρο?, το? Τά­φου, τ?ς ?­να­στά­σε­ως καί τ?ς '?κ δε­ξι­?ν κα­θέ­δρα­ς', νά με­τα­μορ­φω­θε? ? κτι­στός κό­σμος μέ­σα στήν ?­γά­πη Του, σέ και­νή κτί­ση ?ν Χρι­στ? καί ?ν 'Αγίω Πνεύ­μα­τι.

Δ.  "Ζ? δέ ο?­κέ­τι ?­γώ, ζε? δέ ?ν ?­μοί Χρι­στός".' ?­πι­λο­γι­κό.

? ?κ­κλη­σί­α μέ τή λα­τρεί­α της, μέ τά μυ­στή­ρια καί ?­δι­αί­τε­ρα μέ τή Θεί­α Ε?­χα­ρι­στί­α γί­νε­ται ? τό­πος καί ? τρό­πος τ?ς ?­έ­να­ης ?ν­σάρ­κω­σης το? Θε­ο? Λό­γου, ? τό­πος τ?ς δια­ρκο?ς προσ­λή­ψε­ως το? κτι­στο? ?­πό τό ?­κτι­στο. ? ?­ναν­θρώ­πη­ση φα­νε­ρώ­νει τό και­νό τρό­πο τ?ς συ­νάν­τη­σης Θε­ο? καί ?ν­θρώ­που, μιά συ­νάν­τη­σης πού τήν πε­ρι­γρά­φει καί τήν ?­ρο­θε­τε? ? συ­νέρ­για Θε­ο? καί ?ν­θρώ­που γιά τήν ?­πί­τευ­ξη τ?ς σω­τη­ρί­ας καί τ?ς θέ­ω­σης. ?­πό τό Θε­ό δί­νε­ται ? και­νούρ­για δυ­να­τό­τη­τα καί ? χά­ρη γιά νά φτά­σει ? ?ν­θρω­πος στή θέ­ω­ση. ?λ­λά τώ­ρα ?­παι­τε?­ται ? ?­πό­λυ­τη ?ν­τα­πό­κρι­ση το? ?ν­θρώ­που, ? προ­σω­πι­κή του θέ­λη­ση νά προ­σφέ­ρει ?­λεύ­θε­ρα τόν ?­αυ­τό του στήν ?­πί­τευ­ξη καί τήν ?­πο­τε­λε­σμα­τι­κό­τη­τα τ?ς συ­νέρ­γιας. Καί ? πλέ­ον γνή­σιος καί α?­θεν­τι­κός τό­πος καί τρό­πος γιά νά γί­νουν καί νά τε­λε­σφο­ρή­σουν ?­λα α?­τά, ε?­ναι τά μυ­στή­ρια της ?κ­κλη­σί­ας, ?­δι­αί­τε­ρα τό μυ­στή­ριο τ?ν μυ­στη­ρί­ων ? Θεί­α Ε?­χα­ρι­στί­α, ?­κε? ?­που σω­μα­το­ποι­ε?­ται ? μυ­στι­κή συ­νάν­τη­ση καί ?­νω­ση το? Θε­ο? μέ τόν ?ν­θρω­πο[9].

Μέ­σα στήν ?κ­κλη­σί­α καί μέ τήν ?­ναν­θρώ­πη­ση το? Λό­γου νι­κ?ν­ται ? θά­να­τος, ? φθο­ρά καί ? ?­μαρ­τί­α, συν­τρί­βε­ται τό πα­ρά­λο­γο καί τό κα­κό καί ?­λα πιά μπο­ρο?ν νά ζή­σουν σάν σέ μιά και­νούρ­για κτί­ση, νά ζή­σουν μιά και­νή ζω­ή, μιά ζω­ή Θε­αν­θρώ­πι­νη. Μέ τήν ?­ναν­θρώ­πη­ση ? ?ν­θρω­πος προ­σοι­κι­ώ­νε­ται τή χά­ρη τ?ς Ο?­κο­νο­μί­ας τ?ς σω­τη­ρί­ας καί πλέ­ον προ­σκα­λε?­ται στόν ?­γώ­να τ?ς προ­σω­πι­κ?ς καρ­πο­φο­ρί­ας. ? ζω­ή τ?ς ?κ­κλη­σί­ας μας γί­νε­ται ? τό­πος μι?ς και­ν?ς πνευ­μα­τι­κό­τη­τας, ?­που ? ?ν­θρω­πος μέ τή ?­πα­κο­ή το? στό Θέ­λη­μα το? Θε­ο?, ?­πως α?­τό φα­νε­ρώ­νε­ται στή κα­θο­λι­κό­τη­τα το? ?κ­κλη­σι­α­στι­κο? σώ­μα­τος, ?ν­σω­μα­τώ­νε­ται στό Κυ­ρια­κό Σ?­μα καί γί­νε­ται πρό­σω­πο κα­θώς ?­πο­λαμ­βά­νει ?ν ?­γά­π? τήν κοι­νω­νί­α μέ τό Πρό­σω­πο το? Θε­ο? Λό­γου.


[1] Μ. Καρ­δα­μά­κη, ?ρ­θό­δο­ξη Πνευ­μα­τι­κό­τη­τα,  σελ. 100.

[2] ?. Βλάχου, Ο? Δεσποτικές ?ορτές, σέλ. 43.

[3] Ν. Λουδοβίκου,  ?  Ε?χαριστιακή ?ντολογια,   σελ..206

[4] Σχετ. στό. Ν. Νησιώτη. Προλεγόμενα ε?ς τήν θεολογική γνωσιολογίαν. σελ. 65- 56, 159-160

[5] π. Γ. Φλωρόφσκυ. Θέματα ?ρθοδόξου Θεολογίας, σελ. 191

16 Π. Νέλλα, ? μητέρα το? Θεο? καί ? θεοκεντρικός ?νθρωπισμός. Σύναξη 59./  1996

Go to top