ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ-ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
ΣΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Εισαγωγικά.
Οι διαρκώς και ραγδαία μεταβαλλόμενες κοινωνικο-οικονομικές και επιστημονικο-τεχνικές συνθήκες, στον ευρύτερο Ευρωπαϊκό και παγκόσμιο και προφανώς και στον Ελληνικό, έχουν επιβάλει σημαντικές αλλαγές στη συνολική εκπαιδευτική θεωρία και πράξη. Οι απαιτήσεις του κυρίαρχου σήμερα φαινομένου της παγκοσμιοποίησης, η βαθμιαία συγκρότηση πολυπολιτισμικών κοινοτήτων, τα συμπτώματα της νεωτερικότητας και της μετανεωτερικότητας, διαμορφώνουν νέα πλαίσια άσκησης του εκπαιδευτικού έργου, νέα χαρακτηριστικά στα παρεχόμενα μορφωτικά αγαθά, νέα ?φιλοσοφία' για την Εκπαίδευση, νέες παιδαγωγικές αντιλήψεις. Τα ισχύοντα ΔΕΠΠΣ και ΑΠ διαμορφώνουν ένα Εκπαιδευτικό σύστημα που οι σκοποί και οι στόχοι τους ανταποκρίνονται στη δυναμική και τις προκλήσεις της εποχής.
1. Ομαδοσυνεργατική και διαθεματική διδασκαλία.
Με βάση τα νέα ΑΠ. συγγράφηκαν και εκδόθηκαν τα νέα βιβλία των Θρησκευτικών, (όπως και των άλλων μαθημάτων) στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Στα νέα βιβλία αναπροσαρμόζεται σε μέγιστο βαθμό η μαθησιακή διαδικασία με την ένταξη νέων παιδαγωγικών κριτηρίων και διδακτικών καινοτομιών που παρέχει η Παιδαγωγικό-διδακτική Επιστήμη. Βασικά χαρακτηριστικά τους είναι η προσπάθεια να καλλιεργηθεί και να αναπτυχθεί η κριτική και διαλεκτική ικανότητα του μαθητή, η διάθεση για αυτενέργεια, συνεργασία και ανακάλυψη. Κέντρο τους είναι οι μαθητές. Στις θεματικές ενότητες υπάρχει διεπιστημονικότητα και διαθεματικότητα. Δίδεται έμφαση στις νέες τεχνολογίας και κυριαρχεί το ερευνητικό πνεύμα και οι ομαδοσυνεργατικές διαδικασίες.
Στο παρόν κείμενό μας - πρώτο στη σειρά σχετικών κειμένων που θα ακολουθήσουν θα ασχοληθούμε με την ομαδοσυνεργατική και την διαθεματική διδασκαλία
Α. Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία (ΟΔ) ξεκίνησε από τις αρχές της νέας αγωγής που τονίζουν τη σημασία της μαθητικής ενεργοποίησης και της διερευνητικής προσέγγισης στη μάθηση και προβάλλουν ως πρωταρχικό σκοπό του Σχολείου τον εκδημοκρατισμό και την κοινωνικοποίηση του παιδιού σε αυτόνομη και ολοκληρωμένη προσωπικότητα. Στην εκτύλιξη της διδασκαλίας συνενώνονται σε μια ενιαία διδακτική προσέγγιση παιδοκεντρικής και ενεργητικής φύσης μαθησιακές δραστηριότητες, διαδικασίες συλλογικού προβληματισμού και μέθοδοι διερεύνησης.
Η Γνωστική Ψυχολογία τονίζει τη ενεργητική φύση της μάθησης και της διαμαθητικής επικοινωνίας και συνεργασίας στη μάθηση και στη γνωστική ανάπτυξη (Piaget και Vygotsky).Η Ψυχοκοινωνιολογία της σχολικής τάξης μελετά την δυναμική της μαθητικής ομάδας και το τρόπο με τον οποίο οι διαμαθητικές σχέσεις μπορούν να αποτελέσουν κινητήρια δύναμη ανάπτυξης. Μαζί με αυτά διάφοροι κοινωνικοί παράγοντες, όπως η ανάγκη κοινωνικοποίησης των παιδιών η αναζήτηση από τις συνθήκες της αγοράς ατόμων με συνεργατικές ικανότητες, θεμελίωσαν και ενίσχυσαν τη συνεργατική διαδικασία στη μάθηση.
Στην Ο.Δ. παρατηρείται μια στροφή από τις δασκαλομαθητικές παραδοσιακές μορφές διδασκαλίας στις διαμαθητικές που είναι ισότιμες και σύμμετρες σ'αντίθεση με τις πρώτες που είναι ιεραρχικές και ασύμμετρες. Οι δασκαλομαθητικές διδασκαλίες παραπέμπουν ακόμα σε δασκαλοκεντρικές που υλοποιού τον κοινωνικό ρόλο του σχολείου. Αντίθετα οι διαμαθητικές παραπέμπουν σε μαθητοκεντρικές που βοηθούν στο ρόλο του σχολείου στην ανάπτυξη και την αυτονομία του ατόμου. Στην πράξη όμως οι δυο αυτές αντίθετες μορφές πρέπει να συνυπάρχουν και να λειτουργούν αλληλοσυμπληρωματικά και να επιχειρείται η διαλεκτική στους σύνθεση.
Κατά την διδακτική αξιοποίηση της Ο.Δ. η τάξη οργανώνεται κατά ομάδες. Μπορούμε νά έχουμε εταιρικά σχήματα (2 μαθητές) ή και ομαδικά σχήματα (3, 4, μαθητών). Τα μέλη εδώ βρίσκονται σε αλληλεξάρτηση, αλληλοεπικοινωνία και αλληλοαποδοχή, για να πετύχουν κοινούς στόχους μέσα από μορφές συνεργασίας κοινά αποδεκτές. Η επιτυχία του εγχειρήματος απαιτεί πολύ προσπάθεια. Πρέπει δε να διασφαλίζονται οι παρακάτω όροι: θετική αλληλεξάρτηση των μελών, άμεση προσωπική επικοινωνία, ατομική και συλλογική ευθύνη, συνεχής εξάσκηση σε δεξιότητες, αποκέντρωση εξουσίας, ανομοιογένεια στη σύνθεση της ομάδας, καλή εσωτερική οργάνωση της με συγκεκριμένες ευθύνες και ρόλους. Επιπρόσθετα βασικοί παράγοντες επιτυχίας είναι η σωστή διαχείρηση του χρόνου, η ενεργοποίηση των μαθητών η συλλογική παρέμβαση των μελών της ομάδας, η μαθησιακή πρακτική της προφορικής επανάληψης, της ερμηνείας, της αιτιολόγησης και ανακεφαλαίωσης. Η Ο.Δ. συμβάλλει ουσιαστικά στην κοινωνικοποίηση και τον εκδημοκρατισμό του ατόμου, στη διασφάλιση της σχολικής πειθαρχίας, συμβάλλει ακόμα στην αυτοεκτίμηση και την ψυχική ισορροπία του μαθητή, στη νοητική και γλωσσική του ανάπτυξη και την απόκτηση ακαδημαϊκής γνώσης.
Κατά τον προγραμματισμό και τη διεξαγωγή της Ο.Δ. είναι αναγκαίο να ακολουθούνται συγκεκριμένες φάσεις. Η πρώτη φάση είναι η προδιδακτική, η οργάνωση των ομάδων και του χώρου, η δεύτερη είναι η φάση της ψυχολογικής και γνωσιολογικής προετοιμασίας, η τρίτη της παρουσίασης και επεξεργασίας του διδακτικού αντικειμένου, η τέταρτη της καθοδήγησης της ομαδικής εργασίας και η πέμπτη της αξιολόγησης. Τέλος, πρέπει να τονισθεί πώς η Ο.Δ. μπορεί να καλύψει μόνο μερικές φάσεις της ωριαίας διδασκαλίας με κατάλληλο επιμερισμό των θεμάτων στις ομάδες ή στις υποομάδες.
Β. Η διαθεματικότητα συνιστά την παρουσία στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα νέων προγραμμάτων. Τα νέα αυτά προγράμματα αμφισβητούν το παραδοσιακό περιεχομενο της σχολικής γνώσης. Εδώ η σχολική γνώση αντλεί μεν από την επιστήμη, δεν απολυτοποιεί όμως τα ακαδημαϊκά κριτήρια ταξινόμησής της, βασίζεται κυρίως στα ενδιαφέροντα, τα βιώματα τις εμπειρίες τω μαθητών. Η διδακτική διαδικασία λειτουργεί με τη σύμπραξη διαφορετικών επιστημονικών κλάδων. Τα μαθήματα παύουν να είναι αυτοτελή και διακριτά. Αποφεύγεται ο γνωσιοκεντρισμός που στηρίζεται στα κριτήρια της επιστημονικής κοινότητας, και αντιτίθεται στα βιώματα και τις ανάγκες των μαθητών. Αποτελούν μια ολιστική θεώρηση της γνώσης ενιαιοποιημένη γύρω από ενδιαφέροντα, ερωτήματα και προβλήματα. Ενεργοποιούν τους μαθητές στην διαδικασία επεξεργασίας και οικοδόμησης της γνώσης. Αποφεύγουν τον μονόλογο επιτρέπουν τα διερεύνηση και τη συνεργασιμότητα. Επιδιώκουν την σύνθεση των μεμονωμένων γνώσεων σε ολότητες. Δεν περιορίζονται στο περιεχόμενο της γνώσης αλλά τονίζουν την μαθητική εμπλοκή στη διαδικασία παραγωγής της.
Τη διαθεματικότητα επιβάλλουν πολλοί λόγοι:Επιστημονικοί:Ανατρέπονται τα μηχανιστικά ευθύγραμμα και αιτιοκρατικά μοντέλα του παρελθόντος, Εισάγεται η πολυπλοκότηγτα των συστημάτων, και σχέσεις αλληλεξάρτησης και αλληλεπίδρασης της γνώσης. Ψυχολογικοί:Το παιδί αντιμετωπίζεται ως ολότητα. Η μάθηση γίνεται μέσα σε αυθεντικές καταστάσεις και θέματα γενικού ενδιαφέροντος. Η γνώση δεν μεταβιβάζεται αλλά εποικοδομείται πάνω στα παλιότερα σχήματα όχι ως άθροισμα αλλά ως ένταξη του νέου στο παλιό. Δημιουργούνται βιωματικές προσεγγίσεις και καλλιεργούνται συλλογικά βιώματα. Απευθύνονται σε όλους τους τύπους της νοημοσύνης. Παιδαγωγικοί λόγοι:Η γνώση που γίνεται χωρίς τα διακριτά μαθήματα που την αποσπασματικοποιούν γίνεται σφαιρικότερη και οι μαθητές κινητοποιούνται περισσότερο και οι εκπαιδευτικοί αναπτύσσουν καλύτερες σχέσεις με τους μαθητές γίνονται πιο ευέλικτοι, στηρίζονται στη συνεργασιμότητα, τη συλλογικότητα, την υπευθυνότητα. Δημιουργούν τα προγράμματα ενιαίες και προσπελάσιμες μορφές και επιλέγουν συλλογικές μορφές γνώσης και οδηγούν σε δημοκρατικές τάσεις (ομαδοσυνεργατικές). Κοινωνικοί λόγοι; Δημιουργούν στις νέες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες ανθρώπους με ανεπτυγμένες γνωστικές και πρακτικές ικανότητες, μαθητές που ξέρουν να συνεργάζονται, να αξιολογούν να κρίνουν, ατομικά και συλλογικές.
Οι κυρίαρχες διδακτικές αρχές της διαθεματικής ενιαιοποίησης είναι: Η αρχή της παιδοκεντρικότητας: Δίνει βαρύτητα στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, τους δίνει δυνατότητες επιλογής, τους εμπλέκει στα προγράμματα, καθιερώνει μορφές αυτοαξιολόγησης. Αρχή της αυτενεργού μάθησης: Προκαλούν την ενεργό εμπλοκή των μαθητών στα προγράμματα, την αναζήτηση και επεξεργασία πληροφοριών Αρχή της συνδιερεύνησης: Δίνει κίνητρα για μάθηση, καλλιεργεί τη συλλογικότητα και τη συνεργασία εκπαιδευτικών - μαθητών, αναβαθμίζει τις διαμαθητικές σχέσεις. Αρχή της ολιστικής θεώρησης: Συνιστά την συμμετοχή της ολότητας του μαθητή, και αξιοποιεί ολιστικά τη γνώση. Αρχή της παροχής πληροφοριών: Επιζητεί τη παροχή πληροφοριών από το καθηγητή για να προαχθεί η γνωστική διαδικασία.
Ανάμεσα στα νέα προγράμματα εντοπίζεται μια διαφοροποίηση. Αυτή εντοπίζεται ανάμεσα στα διεπιστημονικά και στα διαθεματικά προγράμμτα. Τα πρώτα διατηρούν τα διακριτά μαθήματα και επιχειρούν ποικίλες διασυνδέσεις και συσχετίσεις διακλαδικές ή διεπιστημονικές στη επεξεργασία των θεματικώ ενοτήτων, επιχειρώντας την εσωτερική ενιαιοποίηση της γνώσης μέσα στα όρια του κάθε επιστημονικού κλάδου.Τα δεύτερα καταργούν τα διακριτά μαθήματα και προσεγγίζουν τη σχολική γνώση ενιαιοποιημένη σε ζητήματα μείζονος σημασίας, με τη σύμπραξη διαφορετικών επιστημονικών κλάδων και με την επιλογή των θεμάτων με βάση τις ανάγκες του θέματος. Τα προγράμματα αυτά είναι θεματοκεντρικά, μαθητοκεντρικά και κοινωνικοκεντρικα, σε αντίθεση με τα πρώτα που είναι επιστημοκεντρικά. Τα διαθεματικά επίσης προχωρούν σε ολιστικές θεωρήσεις της σχολικής γνώσης, και επιχειρούν την ενιαιποίηση σε πολλά επίπεδα. Σε αντίθεση με τα διεπιστημονικά που είναι γνωσιοκεντρικά με βάση τις απαιτήσεις των επιστημονικών κλάδων. Ωστόσο και τα δυο υπερβαίνουν την αποσπασματικότητα, αναζητούν ποικίλες συσχετίσεις προσεγγίζουν με ολιστικό τρόπο τη γνώση, αναζητούν τη διερεύνηση και τη συλλογικότητα .
Στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό σύστημα σήμερα παρατηρείται μια συνδυαστική χρήση των προγραμμάτων αυτών. Τα Α.Π. και τα σχολικά βιβλία διατηρούν τα διακριτά μαθήματα, κινούνται σε διεπιστημονικό επίπεδο, ωστόσο διανοίγουν το δρόμο για σημαντικές διαθεματικές δραστηριότητες. Τονίζεται δε η κατεύθυνση για αξιοποίηση του 10% του χρόνου γι'αυτές.