ΘΕΜΑ : «Θεσμικό πλαίσιο συνεργασίας με τους Σχολικούς Συμβούλους»

 

 

Για την αποτελεσματικότερη λειτουργία των εκπαιδευτικών θεσμών και κυρίως των σχολικών μονάδων, στο πλαίσιο του κοινού σκοπού της προαγωγής του εκπαιδευτικού και μορφωτικού έργου, απαιτείται η άριστη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων στην εκπαιδευτική διαδικασία παραγόντων (Σχολικοί Σύμβουλοι, Διευθυντές Εκπαίδευσης, Προϊστάμενοι Εκπαίδευσης, Διευθυντές Σχολικών Μονάδων, αποκεντρωμένες υπηρεσίες του ΥΠ.Ε.Π.Θ., εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς).

 

 

Ιδιαιτέρως τονίζεται η ανάγκη συνεργασίας όλων των παραγόντων της εκπαιδευτικής διοίκησης και της αγωγής τόσο με τους Σχολικούς Συμβούλους Ειδικοτήτων όσο και με τους Σχολικούς Συμβούλους Γενικής Παιδαγωγικής Ευθύνης, σύμφωνα με τα Άρθρα 7/§7, 8/§1βγ, 10, 30, 39/§10 της Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002/ΥΠ.Ε.Π.Θ., που αναφέρεται στα  ειδικότερα καθήκοντα και αρμοδιότητες των προϊσταμένων των περιφερειακών υπηρεσιών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των διευθυντών και υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων και ΣΕΚ και των συλλόγων των διδασκόντων, για την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων.

 

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι ως προγραμματιστές του εκπαιδευτικού έργου στην περιοχή ευθύνης τους, προτείνουν πρόγραμμα εφαρμογής των προγραμμάτων σπουδών για τα μαθήματα της ειδικότητάς τους ή φροντίζουν για την εφαρμογή του προτεινόμενου από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο προγραμματισμού, τον οποίο ταυτόχρονα παρακολουθούν και συντονίζουν (Άρθρο 8/§1β).

 

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι, ως επιμορφωτές των εκπαιδευτικών, αναλαμβάνουν αυτοβούλως πρωτοβουλίες επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του κλάδου τους στην περιοχή ευθύνης τους. Ενθαρρύνουν, υποστηρίζουν και καθοδηγούν τις ενδοσχολικές προσπάθειες επιμόρφωσης στα σχολεία αρμοδιότητάς τους. Επίσης, σε συνεργασία με το Σύλλογο Διδασκόντων, τα Επιμορφωτικά Κέντρα και τον Οργανισμό Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών ή με τα Πανεπιστήμια και τα Τ.Ε.Ι., υλοποιούν επιμορφωτικά προγράμματα και σεμινάρια σε ενδοσχολικό επίπεδο, σε περιπτώσεις που προκύπτει ανάγκη έπειτα από την εισαγωγή καινοτομιών (Άρθρα 8/§1γ, 39/§10).

 

Οι Σχολικοί Σύμβουλοι συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς της περιοχής ευθύνης τους, ατομικά ή ομαδικά, με μοναδικό σκοπό την ομαλή πορεία της παιδαγωγικής διαδικασίας και διδακτικής πράξης. Παράλληλα, προτείνουν και προωθούν καινοτόμες και σύγχρονες  διδακτικές μεθόδους. Αυτό επιτυγχάνεται, μεταξύ άλλων, και με την ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τη σημασία της σύγχρονης εκπαιδευτικής τεχνολογίας και ενθάρρυνση της εφαρμογής της με την εξασφάλιση προϋποθέσεων εξοικείωσης (Άρθρο 9/§1,2).

 

Υπενθυμίζεται ότι οι Σχολικοί Σύμβουλοι της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εκτός των άλλων, έχουν την αρμοδιότητα της καθοδήγησης της Ενισχυτικής Διδασκαλίας, η οποία εφαρμόζεται στα Γυμνάσια, και της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης, η οποία εφαρμόζεται στα Γενικά Λύκεια και ΕΠΑ.Λ., στα μαθήματα της ειδικότητάς τους. Επίσης, στα σχολεία που έχουν τη γενική παιδαγωγική ευθύνη έχουν την υποχρέωση της παιδαγωγικής καθοδήγησης για την εύρυθμη λειτουργία τους (Άρθρο 7/§7).

 

Πρέπει να σημειωθεί, επίσης, η συμβολή τους στην καλλιέργεια συλλογικού πνεύματος στη λειτουργία του σχολείου, που μπορεί να προκύψει από την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών για το σωστό τρόπο επικοινωνίας τους με τους γονείς και τους μαθητές, αλλά και με άλλα μέλη του Συλλόγου των Διδασκόντων (Άρθρο 9/§2ι).

 

Πέρα από τη σχέση των Σχολικών Συμβούλων με τους εκπαιδευτικούς, η σχέση τους με τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων είναι καταλυτική για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων. Η ανάγκη αυτή αναφέρεται στη διευκόλυνση του Σχολικού Συμβούλου για την επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, για την εφαρμογή προγραμμάτων σπουδών, για το συντονισμό και προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου αλλά και την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών για την αντιμετώπιση προβλημάτων που αντιμετωπίζει η σχολική μονάδα (Άρθρο 10, 30/§2).

 

Υπενθυμίζουμε ότι ο ρόλος των Σχολικών συμβούλων είναι συντονιστικός, συμβουλευτικός, καθοδηγητικός και ενημερωτικός, ώστε μέσα από διαδικασίες συνεργασίας με όλους τους παράγοντες του εκπαιδευτικού συστήματος να εξυπηρετείται η  περαιτέρω αναβάθμιση του μορφωτικού έργου και των εκπαιδευτικών θεσμών.

 

Γι όλους αυτούς τους λόγους, θεωρούμε σημαντική την ενίσχυση της προβλεπόμενης συνεργασίας με τους Σχολικούς Συμβούλους και την εξασφάλιση όλων των αναγκαίων συνθηκών και μέσων για την απρόσκοπτη επιτέλεση του έργου τους.

 

 

Go to top