Θέμα: «Διαχείριση Προβλημάτων Σχολικής Τάξης:

Σκέψεις για Περισυλλογή»

 

Αγαπητοί συνάδελφοι με τη λήξη του σχολικού έτους θέλω να σας ευχαριστήσω για τη καλή συνεργασία που είχαμε κατά τη διάρκεια της χρονιάς, την άμεση και ζεστή συμπεριφορά με την οποία ανταποκριθήκατε στα καλέσματα μου και γενικότερα την εμπιστοσύνη που μου δείχνετε. Από τα σημαντικότερα θέματα που κατέγραψα ότι σας απασχολούν έντονα ήταν τα προβλήματα που σχετίζονται με την επιθετικότητα των μαθητών, τη βία στο σχολείο, την έλλειψη πειθαρχίας και γενικότερα θέματα που σχετίζονται με τη «Διαχείριση Προβλημάτων Σχολικής Τάξης». Και επειδή οι περισσότεροι από εσάς εκφράσατε την επιθυμία για επιμόρφωση στα παραπάνω θέματα, σκέφτηκα να θέσω σε κοινό προβληματισμό σκέψεις και απόψεις που είναι αποτέλεσμα μακράς ενασχόλησης και παιδέματος με τα παραπάνω θέματα.

 

Σύμφωνα με το D. Goleman, τα συναισθήματα είναι κολλητικά και άρα η ευεξία είναι κολλητικό μικρόβιο ως εκ τούτου θα ξεκινήσω αισιόδοξα: Τα προβλήματα υπάρχουν για να λύνονται, όχι για να γκρινιάζουμε. Οι εμπειρίες από τη συμμετοχή σε μια μεγάλη ομάδα μας βοηθούν να γίνουμε δυνατότεροι, πιο έξυπνοι και πιο επιδέξιοι (Skynner & Cleese, Οικογένεια η Σύγχρονη Οδύσσεια). Για να μπορούμε όμως να διαχειριστούμε τα προβλήματα των άλλων - στη συγκεκριμένη περίπτωση των μαθητών μας - πρέπει να είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε τους μηχανισμούς εκείνους που δημιουργούν εντάσεις, συγκρούσεις παρεξηγήσεις και οδηγούν σε ρήξη μία κοινωνική ομάδα. Στις παρακάτω γραμμές λοιπόν θα επιχειρήσω:

(α) μία μικρή εισαγωγή κάποιων ψυχικών μηχανισμών άμυνας τους οποίους μπορεί να κάνουμε ασυνείδητα - εμείς, οι συνάδελφοι μας ή οι μαθητές μας- και οι οποίοι μας δυσκολεύουν στην επικοινωνία.

(β) να θέσω ερωτήματα που πρέπει ο καθένας από μας να βάλει στον εαυτό του και να απαντήσει όχι επιπόλαια αλλά με περισυλλογή και υπευθυνότητα.

(γ) να καταθέσω σκέψεις για ενέργειες που μπορείτε να κάνατε με την έναρξη της σχολικής χρονιά ως σύλλογος διδασκόντων του σχολείου με στόχο τη μακροπρόθεσμη επίλυση των προβλημάτων.

 

Α. Μηχανισμοί άμυνας ή διαχείρισης του άγχους και εξαπάτησης του εαυτού μας

 

Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δε μπορούμε να αλλάξουμε τους άλλους. Αν κάτι μπορούμε να αλλάξουμε είναι ο εαυτός μας. Ας σκύψουμε λοιπόν στα δικά μας προβλήματα, ας διορθώσουμε τους εαυτούς μας και μετά ας σκύψουμε στα προβλήματα των άλλων. Αλλά, όπως λέει η Μ. Βαμβουνάκη στο βιβλίο της Το Φάντασμα της Αξόδευτης Αγάπης, «επειδή δεν είμαστε μόνο αυτό που ξέρουμε και που καταλαβαίνουμε, δεν είμαστε μονάχα το συνειδητό μας, υπάρχει πάντα μαζί μας ένας άγνωστος εαυτός που παίζει δραματικό ρόλο στα συναισθήματα και στις συμπεριφορές μας και που κάθε τόσο η απρόβλεπτη αντίδραση του μας αφήνει άναυδους», αν γνωρίσουμε αυτό τον  άγνωστο, μόνο τότε θα τον ελέγξουμε και δεν θα τον αφήνουμε να μας κάνει τη ζωή δύσκολη. Έχοντας κατά νου τη ρήση του Ε. Μορέν ότι «κανένα εγκεφαλικό όργανο δεν μας επιτρέπει να διακρίνουμε την παραίσθηση από την αίσθηση, το όνειρο από την εγρήγορση, το φανταστικό από το πραγματικό και το υποκειμενικό από το αντικειμενικό έχουμε την τάση να αυταπατόμαστε (seff-deception) γεγονός που είναι αστείρευτη πηγή λαθών και ψευδαισθήσεων» επιβάλλεται να κατανοήσουμε του μηχανισμούς αυτοδικαιολόγησης και μέσα από αυτούς να αναγνωρίσουμε τα λάθη μας. Ο Μορέν λέει χαρακτηριστικά ότι «Ο εγωκεντρισμός, η ανάγκη αυτοδικαιολόγησης, η τάση επίρριψης στον άλλον της αιτίας του κακού συνεργούν στο να ψεύδεται ο καθένας στον εαυτό του, χωρίς να το αντιλαμβάνεται, παρ' όλο που ο ίδιος είναι ο επινοητής αυτού του ψέματος». Αλλά για να γνωρίσουμε αυτόν το άγνωστο πρέπει να γνωρίζουμε ποιοι είναι αυτοί οι μηχανισμοί άμυνας ή διαχείρισης του άγχους και εξαπάτησης του εαυτού μας.

-      Προβολή: Υπό την καθαρή ψυχαναλυτική έννοια προβολή είναι λειτουργία μέσω της οποίας το υποκείμενο εκβάλλει από τον εαυτό του και εντοπίζει στους άλλους (πρόσωπα ή πράγματα) ιδιότητες, συναισθήματα, επιθυμίες ή ακόμη αντικείμενα που παραγνωρίζει ή αρνείται στον εαυτό του (Λεξικό της Ψυχανάλυσης των Λαπλάν-Πονταλίς). Όταν αισθανόμαστε δυσάρεστα συναισθήματα, συναισθήματα που μας φοβίζουν και μας κάνουν να νοιώθουμε άσχημα προσποιούμαστε ότι αυτά δεν είναι μέσα μας αλλά τα αποδίδουμε στον περιβάλλον, στους άλλους. Το μωρό που είναι μέσα μας μετακινεί τα σύνορα πάνω στο νοητικό του χάρτη έτσι τα δυσάρεστα συναισθήματα από την περιοχή του «εγώ» να μπουν στην περιοχή του «όχι εγώ». Ο Φερνάντο Πεσόα λέει «δεν βλέπουμε αυτό που βλέπουμε αλλά αυτό που είμαστε». Για παράδειγμα ένας ζηλιάρης άνθρωπος με μεγάλη ευκολία χαρακτηρίζει μία προβληματική συμπεριφορά ενός άλλου ανθρώπου σαν «ζήλια».

 

-      Μετατόπιση ή Υποκατάσταση των Συναισθημάτων. Επειδή δεν μπορούμε να τα βάλουμε με κάποιον δυνατό για τον οποίο έχουμε θυμό, θυμώνουμε και τα βάζουμε με τους αδύνατους. Όταν, για παράδειγμα, κάποιος δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα μ' εκείνον που έχει δύναμη και ασκεί εξουσία ξεσπά σε κάποιον άλλο πιο αδύναμο ή καταφεύγει στο κουτσομπολιό και τη λασπολογία ή σπάζει πιάτα στο κέντρο διασκέδασης για να διοχετεύσει την ψυχική του ένταση. Αυτό κάνουμε πολύ συχνά και εμείς και οι μαθητές μας. Υπάρχουν φορές που είμαστε θυμωμένοι με κάποιον ανώτερο μας και το θυμό μας αυτόν το ξεσπάμε στους μαθητές μας. Οι μαθητές μας επίσης πολύ συχνά είναι θυμωμένοι με τους γονείς τους ή με μας και ξεσπούν στους συμμαθητές τους ή σε αδύναμα άτομα της σχολικής κοινότητας.

 

-      Ο Αποδιοπομπαίος Τράγος: Πολλοί συχνά οι ομάδες ή οι οικογένειες έχουν τη τάση να δημιουργούν τους αποδιοπομπαίους τράγους. Πρόσωπα στα οποία επιρρίπτονται όλα τα κακά της ομάδας ή της οικογένειας. Αυτό συμβαίνει όταν δεν μπορούμε να τα βγάλουμε πέρα με τα ελαττώματα που παρατηρούμε στον ίδιο τον εαυτό μας.  Προστατεύουμε την ασταθή διανοητική μας υγεία με το να κατηγορούμε τους άλλους. Έτσι προτιμάμε να κουτσομπολεύομε τους άλλους, βλέποντας μόνο τα ελαττώματα των άλλων. Μειώνοντας τους άλλους ανεβάζουμε τον εαυτό μας. Πάντα οι άλλοι είναι κακοί, εμείς είμαστε τα πρόβατα. Αυτό είναι το εύκολο, αλλά δεν μας βοηθάει να ωριμάσουμε και να αναλάβουμε τις ευθύνες μας.

 

-      Εκλογίκευση: Ο μηχανισμός αυτός συχνά χρησιμοποιείται σαν μία προσπάθεια κάλυψης λαθών και αποτυχιών. Είναι μηχανισμός άμυνας όπου το άτομο εξασφαλίζει με παραδεκτές για τον ίδιο και τους άλλους λογικές-λογικοφανείς δικαιολογίες τις επιλογές του και τις πράξεις του. Οι άνθρωποι σπανίως παραδέχονται ότι προβαίνουν σε μια συγκεκριμένη πράξη για συναισθηματικούς και μόνο λόγους. Συνήθως, προτιμούν να επινοούν καλές δικαιολογίες για αυτές τις πράξεις. Έτσι, για παράδειγμα, ο γονιός που χτυπά το παιδί του εκλογικεύει την επιθετικότητά του προφασιζόμενος ότι το κάνει «για το καλό του». Η εκλογίκευση των επιλογών μας, ειδικά σε καταστάσεις συγκρούσεων, δημιουργεί χάσμα και επιτείνει την σύγκρουση. Γιατί πολλές φορές δεν μπορούμε να αντικρούσουμε τα λογικοφανή επιχειρήματα του άλλου και έτσι οδηγούμαστε σε αδιέξοδο. Για παράδειγμα όταν κάποια παιδιά δεν παίρνουν καλούς βαθμούς για να περάσουν σε κάποια καλή σχολή λένε ότι δεν τους ενδιαφέρει αυτή η σχολή. Ή όταν κάποιος χρειάζεται ανάγκη ψυχολογικής στήριξης επικαλείται ότι δεν έχει χρήματα ενώ την ίδια στιγμή ξοδεύει άπειρα χρήματα για ρούχα, ταξίδια ή για διασκέδαση. Στην ουσία όμως αυτό που κρύβει είναι ότι φοβάται να ζητήσει βοήθεια.

 

-      Προκαταλήψεις: Είναι οι αντιλήψεις μας,  οι γνώμες μας που έχουν χτισθεί μέσα μας από τα παιδικά μας χρόνια χωρίς επισταμένη μελέτη και εξέταση των πραγμάτων και από τις οποίες δεν μπορούμε να ξεφύγουμε εύκολα. Γράφει χαρακτηριστικά ο Sir P. Ustinov στο βιβλίο του Προσοχή! Προκαταλήψεις: «Οι προκαταλήψεις είναι σαν τις μαρμαρόπλακες που κάτω τους θάβουν τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές τους, την αμφιβολία και την αλήθεια». Στο ίδιο βιβλίο αναφέρεται η ρήση του Α. Αϊνστάιν «Μια προκατάληψη είναι πιο δύσκολο να διασπαστεί από ένα άτομο».

 

Β. Τα Σχολεία Κλείνουν: Καιρός για Περισυλλογή και Εσωτερικό Διάλογο

 

Έχοντας κατά νου τους παραπάνω μηχανισμούς άμυνας με τη λήξη της σχολικής χρονιάς και ενόψει των διακοπών ας βρούμε λίγο χρόνο και ας αναρωτηθούμε:

 

 

Γ. Προτάσεις προς Συζήτηση

 

Για τη διαχείριση προβλημάτων της τάξης ας ξεκινήσουμε πρώτα από απλά βήματα. Ας αναλογιστούμε πόσο έτοιμοι είμαστε σαν σχολική μονάδα να ακολουθήσουμε τα παρακάτω:

 

 

 

 

 

 

 

 

Συνοψίζοντας

 

Η παιδαγωγική πράξη στηρίζεται πρωτίστως στη διαπροσωπική επικοινωνία μεταξύ παιδαγωγού και παιδαγωγούμενου και γ' αυτό ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι αναντικατάστατος. «Η συναισθηματική αλληλεπίδραση μεταξύ εκπαιδευτικού-μαθητή είναι ανεκτίμητη για τη συναισθηματική ανάπτυξη και την ψυχική υγεία των μαθητών» Ζεργιώτης. Οι έρευνες δείχνουν ότι οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις στο σχολείο συμβάλλουν στη μεγαλύτερη πειθαρχία μέσα στη τάξη και στη σχολική μονάδα. Η τεχνολογία βοηθάει στην καλύτερη επικοινωνία αλλά δεν μπορεί να υποκαταστήσει αυτή τη σχέση που αναπτύσσεται μέσα στο σχολείο. Αλλά αυτό για να συμβεί πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι και υπομονετικοί. Τα πράγματα  δεν αλλάζουν από τη μία στιγμή στην άλλη. Έτσι πρέπει αν υπάρχει στρατηγική και οργάνωση, και τα πράγματα θα αλλάξουν σε βάθος χρόνου. Πάντα να σκέφτεστε ότι οι μεγάλες αλλαγές γίνονται με μικρά βήματα. Όταν ανεβαίνουμε ένα δύσκολο βουνό δεν κοιτάμε ποτέ την κορφή, γιατί τότε θα απογοητευτούμε και θα τα παρατήσουμε. Κοιτάζουμε το επόμενο βήμα μας να είναι σταθερό για να μη πέσουμε.

 

Κλείνοντας θέλω να τονίσω ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να συνειδητοποιήσουμε το σημαντικό ρόλο που παίζουμε στην κοινωνία. Να σταματήσουμε να υποτιμούμε την αξία μας και τη δύναμη μας και μέσα από τις πράξεις μας να διεκδικήσουμε και να αποδώσουμε στους εαυτούς μας (και άρα στην εκπαίδευση) τη θέση που μας αξίζει να έχουμε στη κοινωνία. Γιατί ο χώρος της εκπαίδευσης είναι η μόνη ελπίδα της κοινωνίας. Είναι ο χώρος που ανοίγει καινούργιους δρόμους, προοπτικές, είναι ο χώρος που οδηγεί την κοινωνία από τη σημερινή της κατάσταση σε μία ιδανική κατάσταση. Και αυτό μπορεί να γίνει μόνο με το να εκπαιδεύσουμε γενιές ατόμων που θα έχουν τη δύναμη του λόγου. Υποστηρίζει με πάθος η Ν. Polony στο περίφημο βιβλίο της Τα χαμένα παιδιά μας, τη δύναμη του λόγου. Λέει η Polony: «Όποιος δεν έχει λέξεις είναι ευάλωτος. Γιατί ο λόγος είναι δύναμη, είναι ένα όπλο και είναι έγκλημα να τη στερούμε από αυτούς που τη χρειάζονται περισσότερο. Γιατί όποιος δεν έχει λέξεις είναι αδύναμος να υποστηρίξει το δίκιο του και αποκόβεται από τους άλλους. Αλλά μόλις αποκοπεί, υπάρχει κίνδυνος. Και ο κίνδυνος σημαίνει άμυνα, δηλαδή επιθετικότητα». Όπως έχει τονίσει ο Wittgenstein τα όρια της γλώσσας μας σηματοδοτούν και τα όρια του κόσμου μας και της σκέψης μας. «Και τις λέξεις χρειάζονται περισσότερο οι νέοι μας και ιδιαιτέρως οι αδύναμοι κοινωνικά. Γιατί κάθε άνθρωπος, ακόμα και διαλυμένος, ακόμα στο περιθώριο και τη φτώχεια, και ιδίως τότε έχει δικαίωμα στο σεβασμό. Ο ίδιος είναι αξιοσέβαστος. Αλλά η πνευματική του ένδεια δε είναι γιατί προκαλεί οδύνη» (Polony). Και ο παιδαγωγός έχει τεράστια ευθύνη να επεκτείνει τις γνώσεις  και να προκαλεί τη σκέψη του παιδιού να πάει πέρα από ότι θα πήγαινε από μόνο του. Γιατί  σύμφωνα με τον Vygotsky η ανάπτυξη της σκέψης ακολουθεί αυτή του λόγου και η νόηση αναπτύσσεται στο άτομο από την αλληλεπίδραση με την κοινωνία και όχι το ανάποδο. Και είναι υποχρέωση του κάθε παιδαγωγού να το πράξη αυτό. Είναι υποχρέωση μας μέσα από κοπιαστική πνευματική δουλειά στην οποία απαιτούνται όρια και κανόνες να συμβάλουμε στην πνευματική και συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών μας. Τέλος μη ξεχνάμε κοινωνίες οι οποίες δεν επενδύουν στην εκπαίδευση είναι καταδικασμένες να νεκρωθούν, να αποσυντεθούν. να αφανιστούν. Αποτελούμε τη μόνη ελπίδα της κοινωνίας και θα πρέπει να τα καταλάβουμε όλοι μας και να βάλουμε τα δυνατά μας.

 

Ελπίζω το κείμενο αυτό να αποτελέσει ένα πλαίσιο συζήτησης ειδικά για τα σχολεία της παιδαγωγικής μου ευθύνης που έχουν ζητήσει να γίνει μία συνάντηση με τα παραπάνω θέματα. Μη ξεχνάμε ότι η ικανότητα της επικοινωνίας είναι έμφυτη σε κάθε άνθρωπο αλλά είναι και αντικείμενο μάθησης σε κάθε ηλικία.

 

 

Βιβλιογραφία

 

1.      Βαμβουνάκη, Μ. (2008). Το Φάντασμα της Αξόδευτης Αγάπης. Αθήνα: Ψυχογιός.

2.      Ζεργιώτης, Α. (2008). Η επικοινωνία στην παιδαγωγική σχέση, ως παράγων διαμόρφωσης του ψυχοσυναισθηματικού κλίματος της σχολικής τάξης. Στα Θέματα Διαχείρισης Προβλημάτων Σχολικής Τάξης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

3.      Goleman, D. (1997). Η συναισθηματική νοημοσύνη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

4.      Μορέν,  Ε. (1999). Οι εφτά γνώσεις κλειδιά για την παιδεία του μέλλοντος.  Αθήνα: Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου.

5.      Polony, Ν. (2007). Τα Χαμένα Παιδιά μας. Αθήνα: Πόλις.

6.      Skynner, R., & Cleese, J. (1989).Οικογένεια η Σύγχρονη Οδύσσεια. Αθήνα: Κέδρος

7.      Sir Ustinov P. (2004). Προσοχή! ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ. Αθήνα: Εμπειρία Εκδοτική

8.      Vygotsky, L. (1986). Thought and language (A. Kozulin, Trans.). Cambridge, MA: The MIT Press (Originally published in Russian in 1934).

9.      Wittgenstein, L. (1961). Tractatus logico-philosophicus. London: Routledge and Kegan Paul.